Výživa

TEENAGER vs. SUPLEMENTACE

Je vhodné či dokonce nutné, aby dospívající sportovci užívali výživové doplňky?

Pokud ano, které vybrat a jakým se naopak raději vyhnout?

Náš čtrnáctiletý syn začal na podzim chodit do fitka. Hrozně ho to chytlo, cvičí opravdu pravidelně, a i na jeho postavě to začíná být znát. Nedávno za mnou přišel, jestli bych mu k blížícím se narozeninám koupila balení proteinového nápoje. Sám si toho o nejrůznějších produktech hodně načetl, ale já si pořád kladu otázku, jestli mu to v jeho věku nemůže nějak uškodit.

Chci se zeptat, jak je to s užíváním sportovní výživy u dospívajících. Našemu Martinovi bude šestnáct, do posilovny se dostal v rámci kompenzačních tréninků fotbalu a rád by silovým sportům věnoval víc. Domluvili jsme mu pár tréninků s trenérem, ten mu poradil i s jídelníčkem, ale když se bavili o výživových doplňcích, řekl mu, že může brát všechno a věk ničemu nevadí. To nás trochu zarazilo. Opravdu tam není žádné věkové omezení?

Jak je to se všemi těmi proteinovými nápoji, gainery a „nakopávači“ u kluků ve věku kolem patnácti? Syn se mě snaží přemluvit, abychom mu nakoupili suplementy, že bez nich ty výsledky nebudou takové. Nemám s tím vůbec zkušenosti, kdysi posiloval můj táta, ale ten vzpomíná, že tenkrát jedli tvaroh a vajíčka 😊. Jsou ty dnešní produkty vhodné i pro kluky v tomhle věku?

Zjistila jsem, že mladší syn (13) tajně užívá nějakou sportovní výživu, co má nakoupenou jeho starší brácha. První, co mě napadlo, je, jestli mu to nemůže ublížit. Jde o nějaký proteinový prášek a pak kreatin v kapslích.“

V poslední době nám do redakce chodí řada dotazů se společným jmenovatelem – SUPLEMENTACE U TEENAGERŮ. Obrací se na nás jak sami sportovci, tak především jejich rodiče, pro něž je tato problematika často zcela neznámá. Rádi by svým potomkům vytvořili dobré podmínky pro trénink a svalový rozvoj. Když ale teenager přijde s tím, že by potřeboval nakoupit výživové doplňky, rodiče obvykle zbystří – a to zcela oprávněně. Hledají odpověď na otázku, zda je užívání takových produktů v tomto věku bezpečné, do jaké míry jsou suplementy nezbytné a pokud už mají svoje peníze investovat, rádi by věděli, co z neuvěřitelně široké nabídky na našem trhu vlastně vybrat.

Následující řádky tedy nejsou určeny vám, kteří trénujete řadu let a s koncovkou „-náct“ jste se při udávání věku dávno rozloučili. Nyní přinášíme odpovědi na nejčastější otázky začínajících mladých sportovců a jejich rodičů.

Co je suplement?

Suplement – česky „výživový doplněk“ – je produkt, jehož úkol spočívá v DOPLNĚNÍ (tzn. nikoliv náhradě) určitých živin, které nejsou organismu poskytnuty v běžné stravě v dostatečných dávkách.

Náročné tréninky kladou na tělo sportovce velké nároky, není tedy divu, že organismus v zátěži potřebuje určitých živin více než tělo nesportovce. Zvýšená potřeba takových látek se pak týká i dospívajících sportovců.

Zcela zásadní ale vždy je, aby výživový produkt přinášel pozitivní efekt a tělu, které je ve vývinu, neškodil. Mladí sportovci a jejich rodiče by se proto měli při výběru suplementů vždy držet produktů kvalitních a prověřených. Tzn. takových, jejichž složení je plně v souladu s fungováním organismu sportovců této věkové skupiny.

Současně platí, že suplement nemůže zastoupit vyvážený jídelníček. Nejde v žádném případě o zázračný produkt, díky němuž dosáhne super výsledků i nadšenec, který si dá k obědu fast food a večer velkou pizzu. Jakmile má ale sportovec sestavený vhodný cvičební program a dodržuje odpovídající jídelníček, mohou mu správně zvolené suplementy pomoci dosáhnout kvalitních výsledků, protože optimalizují příjem důležitých živin. Týká se to především:

  • bílkovin + aminokyselin;
  • vitaminů a minerálů.

Jaké skupiny výživových doplňků jsou vhodné pro teenagery?

  • proteinové prášky;
  • aminokyseliny;
  • multivitaminy a minerály;
  • kreatin.

PROTEINOVÉ PRÁŠKY

Proteiny (bílkoviny) jsou základní stavební bloky svalové tkáně. Tak, jako nepostavíte dům bez cihel (či jiného stavebního materiálu), nenaberete svalovou hmotu bez dostatečného příjmu bílkovin. Tělo dospívajícího sportovce navíc potřebuje hodně bílkovin i vzhledem k přirozeným růstovým procesům, které v tomto věku probíhají. K tomu pak musíte připočíst nároky vyplývající z tréninkové zátěže a snahy nabrat svaly.

Ideální by samozřejmě bylo pokrýt příjem bílkovin kvalitní stravou (libové maso, mléčné výrobky, vajíčka atd.), ale v praxi to mnohdy není možné i z toho důvodu, že by to znamenalo konzumaci velkých porcí zmiňovaných potravin, tzn. nemalou zátěž pro trávicí systém.

Sportovci (ty mladé nevyjímaje) tedy mohou část denní dávky bílkovin pokrýt ve formě proteinového prášku, což je v podstatě speciálně upravená bílkovina (mléčná, vaječná, sójová atd.). Podobně jako kojenecké mléko svým složením uspokojí nároky miminka, proteinový suplement svými parametry a stravitelností vychází maximálně vstříc tvrdě trénujícím sportovcům.

AMINOKYSELINY

Aminokyseliny jsou základní stavební jednotky proteinů. Rozlišujeme aminokyseliny neesenciální (tělo si je umí samo vytvořit) a esenciální (musí být přijímány ve stravě). Z esenciálních aminokyselin mají zcela výsadní postavení tzv. BCAA (aminokyseliny s rozvětveným řetězcem: leucin, izoleucin a valin). Ty, pokud je užíváte ve formě suplementu, jsou rychle vstřebatelné, takže je tělo může snáze využít. Napomáhají regeneraci a stimulují růst svalů.

MULTIVITAMINY A MINERÁLY

Organismus vystavený jakýmkoliv náročným podmínkám (tzn. jak tělo teenagera ve vývinu, tak sportovce v tvrdém tréninku, případně pokud splňujete oba tyto předpoklady) potřebuje více vitaminů a minerálů. Hrozba deficitu některé z cenných výživných látek tedy není vůbec malá.

Nejčastěji se lékaři u této věkové skupiny setkávají s nedostatkem vitaminu D. Podle některých studií trpí deficitem tohoto vitaminu až čtvrtina teenagerů.2 Hladinu vitaminu D zjistíte jednoduše z krve. Toto vyšetření dnes nabízí celá řada pracovišť i pro samoplátce, přičemž cena se pohybuje kolem 500,- Kč.

Z minerálů je na seznamu ohrožených druhů jednoznačně železo.3 To chybí zejména těm mladým lidem, kteří se vyhýbají konzumaci červeného masa. Náchylnější jsou k nedostatku železa dívky, což je způsobeno krevními ztrátami během menstruace.

Dále mívají dospívající potíže s dosažením dostatečného příjmu zinku a vápníku, případně vegani a vegetariáni postrádají vitamin B12.

Ideálním řešením by samozřejmě byla optimalizace jídelníčku, v němž by neměla chybět vajíčka, mléčné produkty, ryby, libové maso, luštěniny ale také dostatek čerstvého ovoce a zeleniny.  K ideálu má ovšem stravovací režim mnoha dospívajících opravdu daleko. Určitě tedy dává smysl při nákupu suplementů myslet na kvalitní multivitaminový a minerálový produkt.

KREATIN

Kreatin je jednoznačně nejlépe prostudovaným sportovním suplementem. Jeho účinnost potvrdily desítky vědeckých studií, které současně prokazují, že jde o látku zcela bezpečnou. Kreatin se v lidském těle přirozeně vyskytuje. Bohužel ze stravy (zdrojem kreatinu je především maso) nevytvoříte v těle takovou zásobu, jako při použití adekvátní dávky suplementu. A navýšení kreatinových rezerv rozhodně dává smysl, protože tím příznivě ovlivníte:

produkci energie (budete schopni trénovat déle a s vyšším nasazením),  

nárůst svalové hmoty (kreatin podporuje budování svalů) i

oddálení nástupu únavy během tréninku.

Samozřejmostí by u všech kategorií produktů mělo být dodržení dávkování uvedeného na etiketě konkrétního produktu.

SVĚT KULTURISTIKY A TÝM EXPERTŮ DOPORUČUJÍ:

Zeptali jsme se odborníků, jak na problematiku suplementace dospívajících sportovců nahlíží oni..

Zdravím čtenáře SVĚTA KULTURISTIKY,
suplementy jsou doplňky stravy, a proto by neměly nahrazovat základní potraviny. Nejprve by měl sportovec mít přirozeným způsobem zvládnuté věci, jako jsou strava, pitný režim, trénink a regenerace přirozeným způsobem, a pak o několik procent tělu pomoci právě suplementací. U mladých lidí by to měly být výživové doplňky spíše okrajovější, jak z toho důvodu, že to opravdu nepotřebují s nejrůznějšími produkty vůbec přehánět, tak z finančního hlediska.

Já osobně bych v začátcích cvičení doporučil kvalitní proteinový nápoj po tréninku, a ještě jednou v průběhu dne. Odlehčíme tak tím trávení oproti vysokým dávkám masa. Pokud tělo už samotné nedokáže regenerovat, doporučuji se poohlédnout po kvalitních aminokyselinách, ať už BCAA či Glutamine. Neměla by chybět ani základní vitaminová a minerálová škála – vitamin C, zinek, omega-3. Často doporučuji také sáhnout po vitaminu D, kterého máme nedostatek, nebo po hořčíku. A naopak s „přervanými“ nakopávači, spalovači či jinými produkty například na podporu anabolismu bych byl opatrnější.

Co se týče dalších doplňků, jako jsou např. proteinové tyčinky, arašídová másla, lyofilizované ovoce atd., tak upřímně těchto věcí bych se vůbec nebál.

V závěru bych se rád vrátil k tomu, co zaznělo úvodem. Je důležité mít zvládnuté všechny věci na 100 % a nespoléhat na to, že doplňky to odmakají za mě.  Mít správně nastavenou hlavu a vše půjde tak, jak chceme. S pozdravem

Filip Šteflovič (CHEVRON NUTRITION)

Tomáš Novotný, z trenérské školy OLYMPIA radí…Užívání doplňků stravy v období dospívání je v dnešní době živé téma. Jedni doporučují se suplementům zcela vyhýbat, druzí je považují za samozřejmost. O čem už se ale tolik nemluví, je pestrá a vyvážená strava v dostatečném množství. Ta totiž dospívajícím sportovcům může pomoci mnohem více než zařazení prakticky jakéhokoliv doplňku stravy.

Pakliže se strava teenagera řídí základními principy pestré a vyvážené výživy, je možné uvažovat o doplňcích stravy. Pozornost mladých sportovců by měla směřovat primárně ke kvalitním vitaminům a minerálním látkám, které mohou být užitečné zvlášť při zvýšené fyzické zátěži. Pokud teenageři absolvují náročné sportovní tréninky, je možné zvážit užívání proteinového nápoje nebo kvalitně sestaveného gaineru, který pomůže mladým sportovcům doplnit živiny po náročných trénincích. V každém případě je vhodné považovat sportovní suplementy jako za doplněk klasické stravy, nikoliv za její nezbytnou součást.

Kterým suplementům by se měl sportující teenager vyhnout?

Zejména těm, jejichž cílem je navýšení produkce…. Pokračování článku v tištěné verzi časopisu SK 2/22 , kterou zakoupíte zde