Výživa

PŘÍRODNÍ CESTOU K LEPŠÍ VÝKONNOSTI A SILNĚJŠÍ IMUNITĚ

 

Z mistrovství světa v multitaskingu by si příroda bezpochyby odvezla medaili. Je na slovo vzatým odborníkem na víceúčelovost a efektivitu. Když budete hledat přírodní prostředek ke zlepšení sportovní výkonnosti, který současně posiluje imunitu, máte rozhodně z čeho vybírat. Za zmínku určitě stojí…

 

KURKUMA

Oblíbené exotické koření vyniká především protizánětlivými účinky. Jeho účinná látka – kurkumin – je totiž velmi silným antioxidantem. Tím pádem z hlediska výkonnosti urychluje regeneraci a umožní sportovci realizovat další náročný trénink dříve + s dostatečným nasazením.

Co se týče posílení imunitního systému, máme k dispozici studie, které nám ukazují, že kurkumin podávaný ve formě suplementu podporuje celou řadu imunitních reakcí, a navíc tlumí nárůst množství zánětlivých látek ve střevech.

 

ČERVENÁ ŘEPA

Koncentrovaná šťáva z červené řepy napomáhá lepšímu okysličení svalů a zvyšuje průtok krve svalovými vlákny, takže vede ke zlepšení výkonnosti i vytrvalosti. Podle studie provedené v roce 2012 je vliv na fyzickou výkonnost patrný již během týdne pravidelného užívání. Červená řepa je navíc cenným zdrojem draslíku, který snižuje riziko svalových křečí, oddaluje nástup vyčerpání a napomáhá správné funkci nervové i svalové soustavy.

Díky obsahu vitaminu C a železa pomáhá organismu v boji proti celé řadě infekčních chorob.

 

ČESNEK

Léčivé účinky česneku jsou známé už od doby Hippokrata a ve středověku ho felčaři „předepisovali“ na širokou škálu nejrůznějších potíží od respiračních problémů až po poruchy trávení. Patřil také k pravděpodobně nejrannějším prostředkům na zvýšení sportovní výkonnosti. Dochovaly se totiž záznamy, že česnek užívali olympijští atleti ve starém Řecku. Kromě toho vám konzumace česneku (případně jemu příbuzné zeleniny, jako je cibule či pórek) umožní zmírnit příznaky artrózy kyčlí, což je onemocnění, které se bohužel nevyhýbá ani sportovcům. 

Už od nepaměti se o česneku mluví jako o silném přírodním antibiotiku, obsahuje olej, který chrání srdce, a řadu účinných látek snižujících hladinu cholesterolu. Jeho preventivní konzumace prokazatelně snižuje riziko infekcí horních a dolních cest dýchacích.

 

 

 

MATEŘÍ KAŠIČKA

Tento včelí produkt slouží v úlu jako krmení pro královnu a pro larvy. Složení se liší podle toho, jaký druh včely se má z larvy vylíhnout. Není divu, že je mateří kašička obestřena řadou záhad, jedno je ovšem jisté – nabízí mnoho pozitivních účinků.

Stimuluje organismus, navyšuje hladinu energie a zlepšuje koncentraci. To rozhodně zaujme každého sportovce, stejně jako zefektivnění metabolických procesů, což znamená nárůst výkonnosti.

Vysoký podíl vitaminů a minerálů prospívá imunitnímu systému, který je v neposlední řadě podpořen také obsahem antioxidantů. O mateří kašičce se dokonce mluvilo v souvislosti s látkami navyšujícími produkci testosteronu a potlačujícími účinky estrogenu u mladších mužů. Optimální dávkování nebylo doposud přesně stanoveno. Většina studií pracuje s dávkou 50-300 mg.

 

ŽENŠEN

Kořen ženšenu byl a stále ještě zůstává základním kamenem tradiční čínské medicíny i léčitelských postupů aplikovaných po staletí v mnoha zemích. Rozlišujeme dva typy ženšenu: asijský či korejský (Panax Ginseng) a pak americký (Panax quinquefolius). Ty se mírně liší i v účincích. Americký ženšen není tak stimulující jako asijský. Ačkoliv se slovo „ženšen“ používá i ve vazbě na jiné léčivé rostliny (eleuthero, sibiřský ženšen), ty neobsahují typickou aktivní složku – ginsenosidy.

O ženšenu se v odborných kruzích mluví jako o tzv. adaptogenu, tzn. že obsahuje látky, které napomáhají tělu lépe zvládat psychickou i fyzickou zátěž. Má příznivý vliv na schopnost učení i na koncentraci.

Řada studií poukazuje také na jeho schopnost posílit imunitu. Pravidelným užíváním ženšenu snižujete riziko respiračních infekcí, případně vážnost jejich průběhu.