Svaly rostou v kanceláři - 1. část

Svaly rostou v kanceláři - 1. část

Tipy jak jíst, když se nemůžete odlepit od kancelářského stolu

Výživa | 06.05.2011 | Michal Rudzinskyj

Text: Karel Šedivý
Foto: firstclients.cz, e-tescoma.cz, archiv Svět kulturistiky


Nejhorší noční můrou pro každého, kdo se snaží pracovat v posilovně na zdokonalení svojí postavy, je chybějící možnost adekvátně se v určitou dobu najíst. Když si představíte, že jste předcházející den trénovali nadoraz, abyste umocnili budování svalové hmoty, je nanejvýš deprimující na druhý den vidět, jak vaše snaha přichází z podstatné části nazmar.

Pravidelná dávka bílkovin a sacharidů, která podpoří dosažení vašich tréninkových cílů, je mimořádně důležitá, což zná určitě každý, kdo se jen trochu o tento sport zajímá. Nemusíte nutně ale jen budovat svalovou hmotu, abyste se potřebovali stravovat v pravidelných časových odstupech. Pokud je vaším cílem zeštíhlení, vyrýsování či prostě zformování postavy, je správně načasovaná dávka výživného jídla neméně důležitá.

Pravděpodobně největším nepřítelem maření vašich tréninkových cílů je ze stravovacího hlediska nedůslednost, kvůli které si na další den nenachystáte potřebná jídla a otázku stravování jednoduše hodíte za hlavu. Neméně záludnou překážkou na cestě k dalšímu pokroku je ale i otázka času, který na konzumaci jídla nutně potřebujete. Čas nahradit nelze. Nemůžete jednoduše stisknout tlačítko, díky kterému by najednou vaše svaly dostávaly potřebné stavební látky právě ve chvíli, kdy si vzpomenete. Čas je zkrátka nenahraditelný a tak jeho absence může způsobit jediné – nachystané jídlo prostě nebudete mít kdy sníst.

V dnešní době je naprosto běžné, že lidé v zaměstnání jsou pod velkým časovým tlakem. Většina normální populace otázku zdravého či prostě jen pravidelného stravování navíc vůbec neřeší a odbývá se rychlovkami typu kobliha a káva ke snídani nebo „něco z venku“ k obědu, který donese kolega.

V takovém (vcelku běžném) prostředí je pak ještě složitější hlídat si pravidelná jídla a najít si čas určený na jejich konzumaci. Klasickým příkladem je tolik běžná práce u počítače v kanceláři, kdy pro nával práce mnohdy ani nezpozorujeme, že doba oběda už dávno minula. S dostatkem času pro sebe lze někdy jen stěží něco udělat. Aby se ale i tak dala skloubit náročná práce s potřebami vašich svalů, pojďme se níže společně podívat na to, jaké jídlo a jak si jej s sebou zabalit do práce tak, abychom mohli v klidu trénovat a vědět, že se dřina a pot v posilovně nestanou jen zbytečnou ztrátou času.
Plánování je klíčem k úspěchu

Abyste mohli nabírat svalovou hmotu anebo tvarovat jakýmkoliv jiným způsobem vaši postavu, je zapotřebí, jak jsme si již v předcházející části připomněli, nejen správě trénovat, ale i dostatečně a pravidelně jíst. Na druhý den musíte mít vždy minimálně v myšlenkách dopředu připravený co nejlepší jídelníček, který máte v plánu dodržovat. Pokud zůstane jenom u myšlenek, což znamená, že si s sebou na druhý den z domova žádné jídlo fyzicky neponesete, musí být tyto myšlenky nejen konkrétní, ale i postavené na reálných základech. Musíte naprosto jasně vědět, že budete schopni si udělat dostatek času na snězení kvalitního jídla, které budete mít čas si zakoupit. Musíte tedy s naprostou jistotou vědět, že se například ráno zastavíte cestou v supermarketu a nakoupíte veškeré potřebné potraviny.

Ideálnější ovšem je, pokud nezůstane jenom u myšlenek a svoje potřebné jídlo si již ponesete s sebou z domova přímo do zaměstnání. Odpadne tak případný stres z toho, že si nestihnete ráno nakoupit a vaše šance zúročit úsilí v posilovně se opět o něco sníží. Již před časem jsem v tomto článku nastínil možnost, jak zlepšit svoje stravovací zvyklosti a podpořit na maximum tréninkové úsilí nošením vlastního oběda do zaměstnání. Pokud vás zajímají co nejlepší výsledky, kterých chcete dosáhnout, určitě si tento článek přečtěte.

Oběd však není jediným jídlem dne, protože jak víme, svaly je neustále nutné zásobovat výživnými látkami v pravidelných intervalech. Máme-li možnost se ráno doma kvalitně nasnídat či si alespoň vypít výživný koktejl, jedná se společně s doneseným obědem o dva klíčové a velice významné pilíře, které lemují cestu k vašemu cíli. Na této cestě vás ale nutně čekají ještě další zastávky, tedy svačiny, které vám umožní přijmout další dávky hodnotných bílkovin, sacharidů a tuků.

Když se hraje o čas

V předcházejících řádcích jsme mluvili o nedostatku času, který je ke konzumaci určitého jídla zapotřebí. Dostáváme se tedy tak k finále a podstatě tohoto článku, který by vám měl nabídnout možnosti, na základě kterých si dopředu připravíte jednak dostatek různě velkých jídel a také ukázat, jaká jídla mohou být pro vás vhodná v případě akutního nedostatku času, jejichž snězení pro vás navíc bude jednodušší. Boj s časem se sice vyhrát nedá, ale řešení existuje. Pojďme se na ně blíže podívat.

Nákup plastových nádobek a dóz na potraviny

Abyste mohli svoje svaly zásobovat tím, co si opravdu zaslouží, musíte jim doslova a do písmene poskytnout odpovídající péči. Začněte tím, že si pořídíte dostatek plastových misek potřebných velikostí. Velice užitečné rady ohledně správného výběru získáte, když si na toto téma přečtete přínosný článek na straně 91 v tištěném Světě kulturistiky číslo 1/2011.

Zakoupené misky ze zdravotně nezávadných materiálů (nešetřete na kvalitě, protože je budete používat skoro každý den) vám umožní přepravu doma připravených jídel do zaměstnání anebo prostě tam, kam potřebujete. Není ovšem jídlo jako jídlo. Zatímco doma si na talíř můžete rozvážně a v klídku nandat například brambory, k tomu si dát na pánvi lehce osmahnuté dva steaky a vše společně s nakrájenou cibulí a další oblohou konzumovat nekonečně dlouho, v práci je tahle možnost většinou jen vysněnou iluzí.

 
 
Přidej na Facebook Přidej na Linkuj Přidej na Vybrali.sme Přidej na Jagg

Verze pro tisk