Vegetariánství a kulturistika – 20 užitečných tipů – 2. část

Vegetariánství a kulturistika – 20 užitečných tipů – 2. část

Poslední část Vegetariánství a kulturistika – 20 užitečných tipů

Výživa | 11.04.2011 | Michal Rudzinskyj

Zdroj: bodybuilding.com
Autor textu: Shannon Clark
Přeložil: Karel Šedivý
Vegetariánství a kulturistika – 20 užitečných tipů – 1. část


Odmítání masa však neznamená, že byste se museli vzdát svých cílů, kterých chcete v oblasti fitness či získávání svalové hmoty dosáhnout. Následujících 20 tipů týkajících se výživy a tréninku vás nasměruje na cestu k úspěchu.

 

Pokud si chcete vybudovat více svalové hmoty, ale rádi se stravujete vegetariánsky, můžete mít pocit předem prohrané bitvy. Neustále slyšíte, jak se mluví o tom, že příjem bílkovin je z hlediska budování svalové hmoty nejdůležitější a že bez konzumace dostatečného množství této složky potravy není možné dosáhnout úspěchu.

Nedělejte ale hned v tomto ohledu ukvapené závěry. I když je jednoznačně pravda, že příjem bílkovin je ve vašem jídelníčku nejdůležitější, není už pravdou to, že byste k zaznamenání úspěchu museli přijímat jejich nadměrné množství. Existuje spousta způsobů, jak si mohou vegetariáni vybudovat svaly, po kterých touží a to navzdory tomu, že nejedí žádné masné produkty.

Pojďme si níže představit dalších 12 nejlepších tipů, které musí každý vegetariánsky se stravující kulturista znát.

9. Zkuste tempeh

Dalším bílkovinným zdrojem, který je pro vegetariány vysoce přínosný, je tempeh. Tato potravina je často přehlížena, proto se pokuste nalézt kreativní způsoby, jak jej již dnes zařadit do vaší stravy. Mnoha lidem vyhovuje více než sýr tofu, který představuje další vegetariánskou volbu.

10. Zvažte lakto-ovo vegetariánský přístup

Za zvážení určitě stojí jedna věc, která záleží na vašem osobním postoji a to stát se lakto-ovo vegetariánem. V praxi to znamená, že do svého jídelníčku zařadíte jak vejce, tak i mléčné výrobky. Díky tomu dramaticky navýšíte vaše možnosti zásobit tělo bílkovinami, protože můžete konzumovat vejce, vaječné bílky, cottage sýr, jogurty a mléko. Jako kulturista budete mít díky tomu život rozhodně snadnější.

11. Využijte ořechy jako zdroj energie

Dalším skvělou potravinou jsou pro vás ořechy. Ty poskytují zdravý zdroj tuku a rovněž zajistí dlouhotrvající přísun energie. Jedna hrst ořechů znatelně navýší váš kalorický příjem a budování svalové hmoty tak bude mnohem snadnější.

12. Přijímejte dostatek lněných semínek, vlašských ořechů a lněného oleje

Protože pravděpodobně nebudete konzumovat tučné mořské ryby ani rybí olej, zařaďte do vašeho jídelníčku k uspokojení tělesných nároků na příjem esenciálních mastných kyselin lněná semínka, lněný olej a vlašské ořechy. Uvedené potraviny by se měly stát primárními zdroji, ze kterých budete zmíněné živiny čerpat.

13. Přidejte do stravy arašídové máslo

Dalším dobrým způsobem jak navýšit váš příjem tuku, je začít přidávat k co největšímu množství jídel arašídové máslo. Tím také napomůžete k navýšení celkového kalorického příjmu, což je při požadavku na budování svalové hmoty důležité.

Přidejte tedy arašídové máslo k banánům, k jablkům, do ovesné kaše či do jakéhokoliv ovocného koktejlu, který si budete připravovat.

14. Zvažte suplementaci železem

Důležitým prvkem, jehož nedostatkem můžete trpět, pokud nejíte žádné červené maso, je železo. Jelikož železo je zodpovědné za správnou tvorbu krevních buněk, určitě nebudete chtít riskovat jeho nedostatek. Pokud nebude přijímat adekvátní množství železa, budete při vašem tréninku v posilovně cítit mnohem rychleji únavu. Jestliže se tedy chystáte stravovat vegetariánským způsobem po delší dobu, zamyslete se nad tím, zda byste neměli použít suplement s obsahem železa.

15. Zaměřte se na příjem brokolice a špenátu

Další dva druhy zeleniny, na které byste určitě neměli zapomínat a přidat je do jídelníčku ve větším množství, jsou brokolice a špenát. Díky jejich konzumaci získáte dostatečný příjem vápníku, což je další prvek, kterého byste mohli mít nedostatek. I tak bude ale možná výhodné zkusit suplementaci vápníkem.

16. Nenechte se odradit tím, co si myslí ostatní

Jednou z věcí, se kterou se bohužel musí vypořádat mnoho vegetariánů, jsou poznámky ostatních o tom, že jejich snažení nebude mít žádný úspěch. Ze všech sil se podobné věci snažte ignorovat. Pokud si skutečně chcete vybudovat svalovou hmotu, musíte mít v hlavě jasno a být nad věcí. A zmíněný negativní vliv rozhodně není tím, co by vám na vaší cestě k cíli mohlo pomoci.

17. Jezte častěji

Je rovněž důležité ujistit se, že během dne jíte častěji. I když v každém z vašich jídel nebudete mít tolik bílkovin jako ten, kdo není vegetariánem, přesto si pravidelnými jídly zajistíte stálý přísun nezbytných aminokyselin putujících do vašich svalových vláken.

18. Sledujte procento podkožního tuku

Protože se mnoho kulturistů-vegetariánů obává ztráty svalové hmoty, měli byste pravidelně sledovat i vaši úroveň podkožního tuku. Díky tomu budete mít lepší představu o tom, zda svalovou hmotu ztrácíte a následně můžete podniknout případná potřebná opatření.

19. Suplementujte aminokyselinami BCAA

Dalším důležitým suplementem, který byste měli užívat, jsou větvené aminokyseliny BCAA. Ty byste měli brát zejména bezprostředně před a po tréninku, protože pomáhají působit jako ochranný štít vaší svalové hmoty.

20. Buďte pozitivní

Posledním tipem je, abyste si zachovali pozitivní přístup. Jako vegetarián budete možná muset budovat svaly delší dobu, avšak pokud si zachováte pozitivní přístup a budete pracovat na dosažení svých cílů, nepochybně dosáhnete výsledků, které očekáváte.

Závěr

Ujistěte se, že si pamatujete všechna zmíněná doporučení. K vegetariánství se hlásí stále více lidí, přičemž tento styl stravování jako takový ještě neznamená, že byste se museli vzdát svých cílů v oblasti fitness a budování svalové hmoty.

 
 
Přidej na Facebook Přidej na Linkuj Přidej na Vybrali.sme Přidej na Jagg

Verze pro tisk