Hubněte snadněji – poradíme vám, jak na to! (1. část)

Hubněte snadněji – poradíme vám, jak na to! (1. část)

Nedaří se vám shodit nadbytečný tuk? Zkoušeli jste už spoustu věcí, ale nic nevedlo k úspěchu?

Výživa | 03.03.2011 | Michal Rudzinskyj

Zdroj: rxmuscle.com
Autor textu: Chris Aceto
Přeložil: Karel Šedivý


Možná vám budou prospěšné následující rady, které na téma shazování nadbytečných kil sepsal renomovaný odborník na výživu Chris Aceto. V článku se dozvíte spoustu zajímavých a prakticky použitelných doporučení a seznámíte se mimo jiné i s tím, že strategie pouhého spoléhání se na větší energetický výdej než příjem nemusí vždy a za všech okolností přinášet žádoucí výsledky.

Když mluvíme o tom, jak zhubnout, jakou roli v tomto ohledu hrají přijaté kalorie? Hned se k tomu dostanu. Mnoho výživových poradců se bude držet pouze kalorií jako jediného faktoru, který určuje schopnost jedince nabírat anebo ztrácet tuk a proces jeho spalování zjednodušují na pouhý matematický výpočet. Rád žertuji a říkám: „A proto je spousta učitelů matematiky obézních.“ Jinými slovy řečeno je matematika přesná a výstižná, když ale přijde řeč na redukci tuku, její výpočty vždycky nefungují. Dovolte mi vysvětlit to detailněji.

Před lety, v čase mých studií výživy na univerzitě, používali všichni učitelé teorii energetické rovnováhy jako vysvětlení toho, zda tělo nabírá anebo ztrácí tělesný tuk. Pojem energetická rovnováha říká, že proces hubnutí není nic jiného než matematická rovnost. Na jedné straně rovnice stojí kalorie přijaté jídlem, na druhé straně pak kalorie, které spálíme. Je to něco jako perfektně vyvážené jazýčky na vahách. Vzniká tak neotřesitelná domněnka, že dotyčná osoba musí pouze zajistit kalorickou nerovnováhu snížením energetického příjmu, přičemž výsledkem bude nepřetržitá ztráta tělesného tuku. Vidíte tu matematiku? Pokud sníte 2000 kalorií, ale tělo jich spálí 2700, tak ztratíte tělesný tuk. Je tomu tak ale doopravdy?

Absolutně ne, těch faktorů je zde víc. Nejsou to jen kalorie, ale i hormony, které hrají obrovskou roli v procesu regulace ztráty tuku. Existují tuk ukládající a tuk spalující hormony. Všeobecně lze konstatovat, že pokud sníte méně kalorií, než jich tělo vydá, tak dojde k většímu vyloučení hormonů spalujících tuk. Pokud tímto způsobem pokračujeme delší dobu, pak někdy organismus změní svoji strategii a zastaví vylučování hormonů spalujících tuky. A to i za situace, když příjem kalorií zůstává na nízké úrovni. V tomto okamžiku už matematika nefunguje. Navíc svoji roli hrají i další faktory, které určují, zda bude váš organismus produkovat tuk ukládající anebo tuk spalující hormony. Záleží totiž na tom, z jakého zdroje kalorie pocházejí – zda ze sacharidů, z bílkovin či z tuků. To následně ovlivňuje produkci zmíněných hormonů. Obecně lze říci, že sacharidy mají tendenci podněcovat produkci tuk ukládajících hormonů. Naproti tomu bílkoviny způsobují produkci tuk spalujících hormonů. Tuk ve stravě může mít obojí účinek v závislosti na tom, ze kterých zdrojů tento tuk čerpáte. Přijatý tuk tak může zvýšit vylučování hormonů ukládajících tuk, současně ale může jiný druh snězeného tuku zvýšit produkci hormonů, které tuky spalují.

Počet porcí jídla během dne, příjem bílkovin ve vztahu k sacharidům, čas kdy cvičíte, druh jídla před a po tréninku a doplňky výživy – to všechno má vliv na to, zda bude vaše tělo vylučovat tuk spalující anebo tuk ukládající hormony. Ve světle všech těchto faktorů se matematická teorie energetické rovnováhy jeví poněkud zastaralá. Přinejmenším nelze očekávat, že se budete výhradně držet teorie energetické rovnováhy a spálíte tak tolik tuku, kolik budete chtít. Musíte nejprve získat kontrolu nad vylučováním vašich hormonů. Níže vám načrtnu, jakou roli hrají výše zmíněné faktory ve smyslu nabourání teorie o energetické rovnováze.

 
 
Přidej na Facebook Přidej na Linkuj Přidej na Vybrali.sme Přidej na Jagg

Verze pro tisk