Vaječný žloutek – viník bez viny – 2. část

Vaječný žloutek – viník bez viny – 2. část

Syrová anebo tepelně upravená? Cvičenci z posiloven po celá léta konzumovali syrová vejce, aby z nich tímto způsobem získali co nejvíce živin.

Výživa | 08.02.2011 | Michal Rudzinskyj

Zdroj: bodybuilding.com
Přeložil: Karel Šedivý
Vaječný žloutek – viník bez viny – 1. část


Tepelnou úpravou vajec dojde k určitým chemickým změnám, kvůli nimž je část živin znehodnocena, avšak nikoliv ve velké míře. Někteří lidé, jimž byla diagnostikována alergie na vejce, uvádějí, že je mohou jíst, pokud jsou v syrovém stavu, aniž by na sobě pozorovali jakoukoliv alergickou reakci. Syrová vejce jsou velice snadno stravitelná, avšak ze začátku nového přístupu k jejich konzumaci není neobvyklé, pokud dojde k určitému žaludečnímu diskomfortu. Odborníci na výživu, kteří konzumaci syrových vajec doporučují, však trvají na tom, že jde o dočasnou očistnou reakci, která nakonec vede k lepšímu fungování lidského organismu.

Nejlepším způsobem, jak pozřít syrové vejce, je rozbít jej do sklenice a celé vypít. Možná vám to bude připadat odporné, ale tenhle způsob je něco, na co si lidé dokážou zvyknout. Pokud máte problém s tím, abyste polkli najednou celý žloutek, můžete jej nožem rozdělit na dvě poloviny. Rozšlehání vejce se ale nedoporučuje, pokud ovšem nepřidáte trochu mléka nebo smetany. Tím zabráníte oxidaci některých živin, které se bez vazby na některé látky (které poskytuje mléko) stávají pro tělo nevyužitelné.
Je tu ale obávaný mikroorganismus salmonelóza, kterou je možné občas nalézt na povrchu syrových vajec. Tato infekce způsobuje řadu gastrointestinálních problémů a většinou se léčí probiotiky. Ve velice vzácných případech, ve kterých jde o postiženého jedince s imunitní nedostatečností, či v případě extrémně vysoké kontaminace, mohou lidé na nákazu salmonelózou zemřít.

Tyto hororové příběhy pověsti vajec hodně uškodily, avšak pravda je taková, že méně jak jedno vejce z 30.000 je závadné. Většina produkce pochází z velkochovů, ve kterých jsou nosnice doslova nacpány v malých klecích. Naproti tomu bio vejce pocházející z volného přirozeného chovu jsou z hlediska výskytu salmonelózy příznivější, protože pouze nemocné nosnice produkují vejce kontaminovaná salmonelózou. Samozřejmostí je, že vejce byste nikdy neměli konzumovat, pokud mají poškozenou skořápku.

Víte, z jakého chovu vejce pochází?

Velkou pravdou je, že většina lidí nikdy neměla na stole skutečně zdravé vejce. Když porovnáme bio vejce s těmi běžnými ze supermarketu, bio vejce mají mnohem silnější skořápku. Žloutek tohoto vejce je také výrazně oranžovější ve srovnání s podivně bledou barvou běžných vajec. Čím více se toho dozvíme o tom, odkud pocházejí vejce, která si kupujeme, tím více je nám jasné, že pokud chceme naše těla zásobit něčím, co je skutečně dobré a prospěšné, tak to musí pocházet ze zdravého zdroje. Pro některé z nás je takové myšlení přirozené, ale u někoho převáží pohodlí a vidina levného nákupu nad tím, co bychom už měli dávno znát.

Všeobecně lze konstatovat, že masově chované nosnice, které jsou krmeny s přídavkem masokostní moučky a dalšími náhražkami, produkují vejce s podřadnější nutriční hodnotou v porovnání s vejci z bio chovu. Ano, cena je vyšší, avšak v tomto případě za svoje peníze dostanete skutečnou kvalitu. Volně chované nosnice mají přístup k většímu množství přirozené potravy a proto snášejí kvalitní vejce bohatá na Omega-3 mastné kyseliny a další živiny. Běžná vejce mají naproti tomu nižší obsah Omega-3 a dalších látek včetně zvýšeného množství Omega-6 mastných kyselin.

Klíčem je rovnováha

Vejce a obsažený vaječný žloutek znamenají při pravidelné konzumaci znatelný zdravotní přínos. Konzumace žloutků či celých vajec několikrát týdně nepřispěje velkou měrou ke zvýšení hladiny vašeho cholesterolu a ani nezpůsobí tloustnutí, které by se vymklo kontrole. Je důležité si pamatovat, že pokud je vaším cílem fyzické zdraví, pak je důležité myslet na správnou vyváženost. Příliš čehokoliv není přínosem a to samé se týká i vaječných žloutků. Vajíčka jsou zdravou součástí běžné stravy a jejich příjem musí být umírněný, podobně jako ostatních složek potravy, kterou konzumujeme.

Mělo by být nepsaným pravidlem, které je však nutné neustále opakovat, že nezáleží na tom, co budete jíst, pokud na sobě nebudete fyzicky pracovat. Člověk nemůže očekávat získání zdravého těla, aniž by pravidelně cvičil. Cvičení je součástí vyváženého života, který pomáhá naplňovat vaše potřeby. Silné srdce a rychlý metabolismus jsou vedlejšími produkty kardio tréninku.  Kombinací se zdravou dietou (včetně konzumace celých vajec) pomohou tyto kroky snížit celkovou šanci na to, že vás budou v budoucnu sužovat srdeční onemocnění. Zdraví je produktem mentální a fyzické disciplíny.

Vejce byste neměli konzumovat každý den. Ačkoliv je přijatý cholesterol lépe odbouráván díky přítomnosti vitamínů skupiny B a lecitinu, přeci jen je možné zaznamenat jeho zvýšenou hladinu a to zejména u jedinců, u kterých již byly v minulosti problémy se zvýšenou hladinou LDL a HDL cholesterolu zaznamenány. Zachování dobrého zdraví závisí od našeho sebevzdělávání o tom, co naše tělo potřebuje a jak reaguje na různé druhy potravin. Každý na určitá jídla reagujeme jinak. Vaječný žloutek není naším nepřítelem. Je to nevinný nezúčastněný element ve válce, která se vede o to, co je pro nás dobré a co nikoliv. Nezávislé výzkumy ukazují, že vejce jsou pro náš zdravý život dobrou a bezpečnou potravinou v případě, že je budeme konzumovat v rozumné míře a budeme o nich dostatečně dobře informování.

 
 
Přidej na Facebook Přidej na Linkuj Přidej na Vybrali.sme Přidej na Jagg

Verze pro tisk