Oběd ve všední den – zkuste změnu

Oběd ve všední den – zkuste změnu

Většina z nás tráví nemálo času v každodenním zaměstnání.

Výživa | 29.10.2010 | Michal Rudzinskyj

Text: Karel Šedivý


Osm i více hodin často náročného pracovního dne znamená jediné – v práci trávíme nejméně jednu třetinu všedního dne. Tak dlouhou dobu si lze bez doplňování energie prostřednictvím jídel představit jen stěží. Zatímco většině lidí stačí rychlá snídaně, dopolední káva s nějakou sladkostí a klasický oběd, existují i ti, kteří se s takovou nabídkou rozhodně nespokojí. A dobře dělají.

Kromě snídaně, která je stěžejní pro úspěšný začátek nového dne a celý jeho průběh, je dalším hlavním jídlem dne oběd. Pokud trénujeme a cvičíme, a to kvůli jakémukoliv cíli, kterým může být nabrání svalové hmoty, zeštíhlení či udržení si kondice, pak máme jediný zájem – abychom konzumovali takové jídlo, které nám bude ve všech aspektech vyhovovat. Těmito aspekty rozumíme kvalitu jednotlivých surovin, obsah jednotlivých makronutrientů či velikost porce. Něco takového nám může nabídnout klasická restaurace či jídelna pro zaměstnance jen stěží. I když lze v určitých mezích jídlo z nabídky přizpůsobit našim představám, většinou jde o menší či větší kompromisy.

Když si představíme, že jsme se předcházející den trápili v posilovně a nyní máme na výběr z jídel, která nám nevyhovují, je čas se zamyslet, zda chceme i nadále pokračovat den za dnem ve stejném scénáři. Proč si objednávat jídla, která jsou nedietní, obsahují málo bílkovin, jsou zahušťovaná instantními přísadami či připravovaná z méně kvalitních surovin? Proč se trápit tím, že si nemůžeme vybrat, pak ale jídlo sníst a cítit výčitky? Jestli to i vám něco známého připomíná, pak je možná čas tohle všechno jednou pro vždy změnit. Čím? Přípravou vlastního oběda doma a jeho donáškou do zaměstnání.

S první věcí, se kterou se budete muset vypořádat, je pohodlnost. Je přeci tak snadné rychle si vyběhnout něco koupit přes ulici či si „jít na něco sednout“, jenže jak jsme si řekli už výše, nehledejte za tímhle způsobem to, co by se dalo pokládat za stravovací ideál. Navíc za takový nevyhovující oběd mnohdy zaplatíte sumu, za kterou byste jinak pořídili klidně i tři doma připravená jídla, která by však splňovala veškerá vaše očekávání. A to navíc v domácí kvalitě a v takovém množství, které přesně koresponduje s vaším tréninkovým cílem.

Trik spočívá v jednoduchém plánování. Konkrétně to znamená, že si každý týden vyberete dva či tři dny, ve kterých si budete připravovat jídla pro váš oběd na další den. Při přípravě domácího jídla si tedy můžete najednou navařit i více porcí a ty pak uskladnit v chladničce. Některá hotová jídla je samozřejmě možné i zamrazit. Rovněž si můžete připravit například jen maso, hotové jídlo nechat zamrazit po jednotlivých porcích a dle potřeby a chuti k tomuto jídlu pak už jen dovářet přílohy.

Výhody doma připraveného jídla

  • Vaříte z vámi vybraných surovin
  • Sami si stanovujete velikost porceSami ovlivňujete množství bílkovin, sacharidů a tuků
  • Máte k dispozici mnohem více živin budujících svaly
  • Ušetříte za méně kvalitní a nutričně nevyvážená jídla z komerčního stravování

Když budete doopravdy chtít, tahle změna se vám může mnohonásobně vrátit. Ať už v lepší postavě, větších svalech, ušetřených penězích či v lepším pocitu, že jste pro dosažení vašeho tréninkového cíle udělali skutečně maximum. Pro lepší motivaci si můžete pro tuhle příležitost koupit kvalitní zdravotně nezávadné plastové přepravní dózy a malou sportovní příruční tašku přes rameno, ve které si budete nosit do práce svoje výživné a chutné obědy. Tak tedy – dobrou chuť!

 
 
Přidej na Facebook Přidej na Linkuj Přidej na Vybrali.sme Přidej na Jagg

Verze pro tisk