Správným cheatingem k novým objemům - díl I.

Správným cheatingem k novým objemům - díl I.

Žijeme v době striktního tréninku. Trénink přesně podle pravidel se stal dnes jakousi posedlostí.

Trénink | 13.06.2012 | Michal Rudzinskyj

Zdroj: Svět kulturistiky č. 2/05
Foto: archiv Svět kulturistiky


Jen málokdy najdete tréninkový článek, který by nezdůrazňoval, jak je hrozně důležité, abyste cvičili striktně. „Trénujte striktně pro dosažení maximálních objemů,„ to je mantra dnešních návštěvníků posiloven, ať jde o profesionální závodníky či amatéry toužící po nejvyšších titulech až po obyčejného kluka, který zvedne činku rekreačně jednou za týden.

 

Cheating v posilovně představuje využijí takových pohybů, které nespadají do korektního provedení cviku. Cheating podle některých pravidel znamená, že jste zklamali. Je to jakýsi krok stranou, podvádění, falešný postup, cesta k polovičním výsledkům apod.

Dalším běžným mýtem spojeným s cheatingem je, že jde o zastaralý způsob cvičení aplikovaný takovými sportovci, kteří neměli přístup k dnešním špičkovým tréninkovým metodám. Pokud vás dnes někdo v posilovně přistihne při cheatingu, budete v jeho očích ztracení, řeknou o vás, že ignorujete moderní sofistikované metody a tréninkové techniky. Je ale třeba si uvědomit, že ti borci dříve věděli moc dobře, co dělají a uvědomovali si, že využití cheatingu je vlastně velmi účinnou tréninkovou metodou, která donutí svaly k novému růstu hmoty i síly.

Je tedy třeba si přiznat, že my všichni se dnes potřebujeme podívat na cheating očima kulturistů, kteří ho aplikovali před padesáti lety. Pak na něj budeme nahlížet jako na liberální, účinnou a příznivou metodu cvičení. Je ale třeba umět „podvádět„. V následujících třech lekcích vás to naučím.

LEKCE PRVNÍ: KOŘENY CHEATINGU

Cheating nás tedy, jak už bylo řečeno, přenáší do minulosti. Osobně mám k tehdejším kulturistům velký respekt kvůli tomu, co dokázali se základním vybavením a pomocí jednoduchých technik. Využití cheatingu bylo jen jednou z takových metod. A mohou ji úspěšně využívat sportovci i dnes.

Princip cheatingu nás tedy nejenom zavádí do minulosti, až k samotným kořenům kulturistiky, ale také nás provádí celou posilovnou doslova až k historii tréninku jako takového. Cheating má silné kořeny v mnoha ohledech a netýká se pouze posilovaní. Setkáte se s ním i při tvrdé práci dělníků, ať jde o práci v železárnách, sváření, kopání, hloubení, stavbu velkých konstrukcí, přepravu těžkých nákladů apod. I těžká fyzická práce využívala cheating, který ji extrémně zefektivňoval.

Až se příště budete mít možnost dívat na práci kopáčů, svářečů a jiných dělníků, jistě si všimnete, že ačkoliv to nejsou kulturisté, mají široká ramena, záda, mohutné bicepsy i předloktí. Důležité je hlavně to, že jejich svaly narostly díky opakované stimulaci. Všechny ty tlakové i tahové pohyby využívané v manuální práci fungují vlastně jako cviky s cheatingem, při nichž kulturisté zatěžují hlavní svalové partie (záda, nohy, ramena, paže). Zároveň svou úlohu musí plnit i stabilizátorové svaly, které pomáhají při zvládnutí dané činnosti.

Cheating je možné využít při řadě základních cviků s činkami a dokonce i při cvičení na přístrojích. Pryč jsou dny, kdy posilování spočívali v manipulaci s činkami, dnes máme k dispozici supermoderní přístroji, které jsou při správném použití velice účinné.

Správně „nasazený„ cheating tedy využívá při daném cviku síly a práce nějakých dopomocných svalových partií. Jde o svaly, které byste při striktním provedení cviku nevyužili. Nezdá se vám to? Tak si vyzkoušejte nějakou manuální práci a uvidíte. Každý člověk, který měl někdy za úkol přenášet něco těžkého, ví, o čem mluvím. Využitím cheatingu budou pracovat svaly, které normální aktivní nejsou. A když před sebou máte opravdu náročný výkon, budete vděční za každé svalové vlákno navíc, které se při výkonu zapojí. Pak vás navíc překvapí ta silná svalová stimulace.

Než se detailně podíváme na provedení cheatingu v rámci jednotlivých cviků, rád by ještě pohovořil o pěti mýtech týkajících se cheatingu.

PRVNÍ MÝTUS

Při cheatingu necvičíte v maximálním rozsahu pohybu.
To není pravda. Ve skutečnosti můžete při správně provedeném cheatingu klidně cvičit v maximálním pohybovém rozsahu, na rozdíl o korektního provedení cviku bude ale pro vás nejtěžší zvládnout úvodní fázi pohybu zátěže, mrtvý bod tedy nenastává až kolem středu dráhy pohybu. Zpočátku se může stát, že budete mít se cvičením problémy, musíte se více soustředit a lépe kontrolovat. Tím pak pochopitelně získáváte i potřebnou kontrolu nad cheatingem.

DRUHÝ MÝTUS

Cheating znamená nadměrnou zátěž pro dopomocné svaly, zatímco ty svaly, které zatížení potřebují, je nedostanou.
Opět to není pravda. Otázkou je, co označíte jako „nadměrnou„ zátěž. Správně provedení cheating vám pomůže zapojením dopomocných svalů zvládnou vyšší váhu a tím vynaložit větší zatížení na primárně procvičované svaly. Cílem cheating je přetížit daný sval a to pomocí práce svalů dopomocných. Při správném cheatingu se nikdy neobejdete bez dostatečně silné koncentrace. I proto je možné cheating označit jako tréninkovou metodu určenou pouze pokročilým sportovcům.

TŘETÍ MÝTUS

Cheating narušuje správné provedení cviku.
Pod nesprávným provedením cviku si představíte slabé soustředění, chybu v provedení pohybů apod. I tak si můžete představit cheating, ale jedině ten „špatný„. Správně využití cheating vyžaduje velkou koncentraci a je tím pádem bezpečnou technikou, která ani nezvýší riziko zranění ani nenaruší provedení cviku. Musíte mít pohyb pod kontrolou, aby se vám nic nevymklo z rukou. Pak si můžete být jisti, že vše v pohodě zvládnete.

ČTVRTÝ MÝTUS

Cheating oslabuje spojení mezi svalem a myslí.
Tenhle mýtus navazuje na mýtus třetí. Správný cheating v žádném případě nemůže tohle spojení oslabit, když si uvědomíte, jak silná vazba a koncentrace je k němu potřeba. Naopak je možné říci, že pravidelným využitím cheatingu je možné tuto vazbu ještě posílit.

PÁTÝ MÝTUS

Cheating je způsob, jak se vyhnout „opravdovému„ tréninku.

Nikdy, pokud ho umíte správně využít. Každý může trénink flákat, bez ohledu na to, jaký využívá způsob či metodu. Vždy je třeba se soustředit, hlídat pohyby těla i činky, dbát na drobné detaily a pozorovat reakce těla. Cheating patří k metodám pro pokročilé, nikdy tedy není možné říci, že jím trénink „obcházíte„.

Další díl tu najdete příští týden!

 
 
Přidej na Facebook Přidej na Linkuj Přidej na Vybrali.sme Přidej na Jagg

Verze pro tisk