Ženy poprvé v posilovně!

Ženy poprvé v posilovně!

První návštěva posilovny může být pro leckterou ženu téměř traumatizující zážitek. Stačí když si vzpomenu na svůj zážitek.

Trénink | 15.03.2012 | Michal Rudzinskyj

Text: Tereza Kalašová
Foto: archiv redakce Svět kulturistiky


Stydlivě jsem přišla do fitka a se spoustou otazníků v hlavě sledovala všechny ty stroje. U většiny z nich jsem nebyla schopna identifikovat na co jsou a jak se používají, a tak jsem se jim raději vyhnula. Zastavila jsem se u stojanu s jednoručními činkami, kde jsem popadla ty nejlehčí růžové, párkrát zamávala rukama a jelikož jsem opět nevěděla, co a jak, tak jsem činky opět položila zpátky. Takhle jsem postupně obešla celou posilovnu a usoudila, že bude nejlepší, když půjdu na pás nebo kolo, nebudu tolik ve středu pozornosti a ti nabušení frajeři se mi nebudou smát, že jsem jen neschopná ženská, která si tam několikrát zvedne páreček růžových jednoruček a jde domu. A hlavně – nechtěla jsem mít přeci velké svaly, takže jsem se rozhodla, že budu raději chodit skutečně pouze na pás a do toho občas zvednu mé oblíbené růžové kilové  jednoručky, to bude určitě na zpevnění a vytvarování postavy stačit, ale nestačilo. Připomíná vám to něco, milé dámy?

Vsadím se, že většina z vás, začátečnic, přesně ví, o čem mluvím. Proto bych na začátek ráda uvedla na pravou míru několik mýtů a obav, které můžou ženy z posilování mít.

Ztrapním se!

Nestyďte se! Lidé v posilovně jsou až na vyjímky ochotní vám poradit a rozhodně nemají v úmyslu si z vás dělat legraci. Většina lidí má při tréninku dost starostí samo se sebou a opravdu nemají potřebu na vás koukat a zesměšňovat vás. A kdyby, je to pouze jejich problém a vám tím ukazují pouze své mindráky a nízké sebevědomí a to vás přeci vůbec trápit nemusí.

Stačí mi, když budu běhat na páse, posilování nepotřebuji.

Běháním na páse spálíte nějakou tu kalorii, ale pouze cvičením se zátěží si můžete cíleně tvarovat postavu a samozřejmě i posilováním spálíte nějakou tu sladkost.


Nikol Kešelová

Bojím se posilovat, aby mi nenarostly velké svaly.

Této představy se bojí většina žen, které začínají se cvičením a musím řici, že i já jsem se jí, jak jsem již psala, bála (dnes se tomu směji). Když začnete cvičit, časem pochopíte, že vybudovat nějaký ten kilogram svalové hmoty vůbec není tak snadné, ba dokonce je to poměrně obtížné. My ženy nemáme v těle totiž tolik testosteronu, jako naše drsnější polovičky a testosteron je při růstu svalové hmoty zásadní. Takže se nebojte, nenarostete a nezmohutníte do obludných rozměrů, pouze si zpevníte a vytvarujete tělo a zrychlíte svůj metabolismus, více svalové tkáně totiž pálí více kalorií i vklidu, když třeba jen ležíte u televize a odpočíváte.

Budu používat ty nejlehčí činky.

Když už překonáte strach z velkého nárustu svalů z posilování obecně, tak už se ani nebojte šáhnout po těžší čince. Samozřejmě pro úplný začátek, kde je potřeba zpevňovací fáze, doporučuji držet se váhy, se kterou zvládnete přibližně patnáct opakování. Když časem zesílíte, snižte počet opakování a zvyšte váhy. Velké počty opakování vám budují svalovou vytrvalost, ne svaly. A chcete přeci na některých místech vašeho těla trochu té pevně vypadající hmoty přidat ne?

Nejdřív si zaběhám na pásu a potom si tedy na chvíli zaposiluju na strojích.

Udělejte to naopak. Nejdřív se poperte s činkami a stroji (záměrně říkám obojí, protože je potřeba kombinovat jak cvičení na strojích, tak s činkami) a až odcvičíte, dejte si svoji půlhodinku na pásu, kole, elepticalu…. Posilováním totiž vyženete trochu toho svalového glykogenu a když posléze vlezete na pás, budete brzo pálit tuk z vašich tukových zásob a ne již zmíněný svalový glykogen (zásobní cukr), nebo to, co jste v předchozích hodinách snědly.

Výběr posilovny

Vyberte si vhodné fitko. Rozhodněte se, zda chcete spíše komornější činkárnu, nebo nadčasové, velké fitcentrum, oboje má své pro i proti, ale je to velice individuální a každému skutečně vyhovuje něco jiného. Také se rozhodněte, zda chcete cvičit pouze s ženami, nebo zda vám nevadí pánský kolektiv. Když si ujasníte tato základní kritéria, podívejte se na internet a hledejte ve vašem okolí vhodné fitcentrum. Prohlédněte si jeho webové stránky, ať víte, do čeho jdete, i to vám pomůže zbavit se počáteční nervozity, když budete vědět, jak to tam vypadá, ceny atd. Dále si ujasněte, zda se s tím cvičením skutečně chcete zkusit popasovat samy, a nebo zda rovnou využijete služeb osobního trenéra. I tu opět platí – vybírejte pečlivě. Bude se vám lépe cvičit se ženou nebo mužem? I to je důležité k tomu, aby vám při cvičení bylo příjemně a dobrý pocit ze cvičení je, milé dámy, základ.

Co s sebou

Posilovnu jsme si vybraly, víme přibližně jak to tam vypadá, jsme obeznámeny s ceníkem a teď si řekneme, co vše si vzít s sebou.

Základ je pohodlné oblečení, pokud se v něm i budete cítit přitažlivě, je to jedině plus. Dále si vezměte pohodlné a pevné boty, žabky ani jiné pantoflíčky nedoporučuji. Během cvičení je důležité doplňovat pitný režim. V některých posilovnách není dovoleno nosit si vlastní pití, ale vy, jelikož jste si prohlédly stránky posilovny, do které máte namířeno, už určitě víte, zda do vaší posilovny smíte nosit vlastní nápoje nebo ne. K pití doporučuji neperlivou vodu nebo neslazený čaj (ovocný, bylinkový, zelený….) Dále si vezměte dva ručníky, jeden, který použijete ve sprše, druhý si noste po celou dobu cvičení u sebe a pokládejte ho na každou lavičku nebo stroj, na kterém cvičíte. Je důležité dodržovat základní hygienická pravidla. Ve většině posiloven hraje nějaká muzika, takže je na vás, jestli se necháte překvapit, a nebo si vezmete svoji hudbu do sluchátek. Doporučuji druhou variantu. Za prvé si můžete vybrat hudbu, kterou vy máte nejraději, v důsledku toho se vám bude lépe cvičit a podáte lepší výkony a za druhé se lépe budete koncentrovat na cvičení, jelikož vás nebudou rušit lidé ani žádné jiné věci. Můžete si vzít kamarádku, ale cvičení ve dvou ne každému vyhovuje, zvlášť ženy mají tendence více povídat, než cvičit. Třeba já cvičím zásadně sama, pouze s hudbou ve sluchátkách, ale opět je to velice individuálníl Nezapomeňte na kosmetiku, ale to asi nemusím připomínat, že. Poslední věc, kterou si vezměte s sebou (pokud ho máte) je tréninkový plán/ deník. Tréninkový deník je i pro kondiční cvičenku důležitá věc, ale o té si povíme někdy příště.

Závěr

Tolik k věcem, které vzít do posilovny…. Ale přeci jen jsem zapomněla jednu věc, nezapomeňte doma dobrou náladu a nadšení pro cvičení, jste skvělé, že jste se odhodlaly, to je první krok k úspěchu. Každá žena, která se přes všechny obavy vypraví sama do posilovny má můj obdiv a je důležité si uvědomit, že ne každá to zvládne. Teď už jenom vytrvat a uvidíte, že se brzy dostaví výsledky.

Téma: trénink, výživa, suplementace zaměřené na ženy
Tereza Kalašová
externí redaktor
Jmenuji se Tereza Kalašová a pocházím z Prahy. Před dvěma lety jsem absolvovala trenérský kurz na Trenérské škole Petra Stacha a jsem držitelkou osvědčení osobní trenér kondičního posilování (instruktor fitcentra, trenér kulturistiky). Také jsem certifikovaná trenérka powerplate (level 1 core fundamentals - školení v holmes place) a letos v dubnu mě čeká rekvalifikace masér (klasická masáž, sportovně -  rekondiční masáž). V současné době pracuji jako osobní trenérka a recepční a stejně jako minulý rok se připravuji na závody v juniorské kategorii bodyfitness, ve které na MČR získala třetí místo. Taktéž jsem závodila v kategorii Bikini, ve které jsem na GP Fitness Vyškov získala stříbrnou medaili a poté reprezentovala ČR na Mistrovství světa žen v Srbsku. Nyní budu jako externí redaktorka přispívat na tyto stránky a své příspěvky zaměřím na posilování a výživu pro ženy.

 
 
Přidej na Facebook Přidej na Linkuj Přidej na Vybrali.sme Přidej na Jagg

Verze pro tisk