Cheat meals – nepodvádějte sami sebe

Cheat meals – nepodvádějte sami sebe

Spousta lidí říká, že k tomu, abyste udrželi metabolismus ve vysokých obrátkách, potřebujete dietu občas porušit.

Trénink | 23.01.2012 | Michal Rudzinskyj

Autor článku: Chris Aceto
Zdroj: rxmuscle.com
Přeložil: Karel Šedivý

 


 

Co je na tom pravdy? To vám v následujících řádcích přiblíží Chris Aceto, známý výživový specialista spolupracující s celou řadou profesionálních kulturistů.

 

 

 

Cheat Meal (CHM) označuje v anglické terminologii jídlo, za pomocí kterého můžete během striktní diety při vhodném způsobu použití probudit váš metabolismus k vyšší činnosti a tím dosáhnout lepšího spalování tuku. Jedná se většinou o typicky nevhodná jídla, která z dlouhodobého hlediska nemají se správným stravováním v kulturistice a fitness nic společného, tedy například o zmrzlinu, hranolky, smažené pokrmy, pizzu, koláče a podobně. Pokud budete celý jeden den jíst pouze nedietní jídla, bude se jednat o cheat day (CHD).

Tendenci k zařazování cheat days má většina z těch lidí, kteří nedokážou zvládat náročnost a tvrdost dietního režimu. Vyberou si proto jeden den v týdnu a pak nedělají nic jiného, než že jedí cokoliv v jakémkoliv množství a doufají, že se jim díky tomu podaří zhubnout rychleji nebo efektivněji. Já si však myslím, že s CHD musíte zacházet skutečně opatrně, protože pro spoustu lidí to může znamenat zpomalení pokroku a stát se důvodem, proč se jim nedaří dostat do formy.

Abyste se přiblížili vašemu cíli, musíte snížit příjem kalorií. To samozřejmě znamená menší příjem tuku a sacharidů. Přibližně po dvou týdnech dietního režimu se začne zpomalovat váš metabolismus, čímž se zmenšuje množství spálených kalorií v jakémkoliv daném dni. Jedná se o obranný mechanismus a adaptaci na menší příjem kalorií. Pokud je váš kalorický příjem nižší, spálíte nakonec ve výsledku i méně kalorií. Platí zde pravidlo, že zpomalení metabolismu nastává na konci druhého týdne, což znamená, že zařazování nedietních jídel před završením druhého týdne dietního režimu je ztrátou času a tento postup vám brání v dosažení potřebného pokroku.

Po uplynutí dvou týdnů musíte být schopni určit, kolik kalorií vaše tělo skutečně potřebuje k tomu, abyste zabránili zpomalení metabolismu. Potřeby každého jednotlivce jsou individuální, avšak většině lidí bude vyhovovat extra příjem 500-700 kalorií navíc po dobu jednoho či dvou dnů. Jinými slovy to znamená, že po dvou týdnech dietního režimu si na den či dva od diety odpočinete a navýšíte váš celkový energetický příjem o 500-700 kalorií, z nichž většina by měla pocházet ze sacharidů.

Proč ale právě sacharidy? Všeobecně lze říci, že zpomalení metabolismu kvůli sníženému energetickému příjmu úzce souvisí s příjmem sacharidů. Když jíte méně, spálíte i méně kalorií a právě nedostatek sacharidů se zdá být hlavním důvodem, proč organismus zpomalí metabolismus. Pokud přechodně konzumujete o 500-700 kalorií více (což odpovídá 125-175 gramům sacharidů), reaguje na tuto změnu organismus tím, že se jeho metabolismus znovu urychlí.

Teoreticky vzato byste měli vydržet další dva týdny, než zařadíte další nedietní den, avšak toto časové vymezení není napevno vytesané do kamene. Výbornou pomůckou se jeví domácí osobní váha. Pokud klesá vaše hmotnost, aniž byste výrazněji ztráceli na síle či objemech, pak nepotřebujete žádný CHD. Jejich význam je přeceňovaný. V tomto případě totiž nepotřebujete porušit dietu, protože všechno jde tak, jak má. Ztrácíte hmotnost, avšak zrcadlo indikuje, že velikost objemů zůstává zachována. Dobrá rada v tomto ohledu zní – pokud dokážete v posilovně zvedat stále stejně těžké váhy, poukazuje to na to, že váš metabolismus se nezpomaluje.

Pokud naopak máte problémy se snížením tělesné hmotnosti, může to znamenat, že potřebujete nabourat dietní režim, abyste tak nastartovali váš metabolismus. Smyslem je zařazení CHD za tím účelem, abyste zabránili zpomalení vašeho metabolismu, který by následně pomáhal vašemu tělu bojovat zuby nehty o každý gram tuku, který na sobě nosíte. V tomto případě, kdy skutečně jíte méně, ale nedaří se vám snižovat tělesnou hmotnost, je možnou příčinou přílišná tendence vašeho organismu ke zpomalování metabolismu. V takové situaci je tedy zařazení CHD každých čtrnáct dnů opravdu na místě. Když přijímáte méně kalorií, aniž by vaše váha klesala, je to indikací toho, že váš organismus má tendenci rychle přepnout do režimu, ve kterém se zpomalí metabolismus, což je reakcí na menší příjem kalorií. Abyste předešli situaci, ve které je ztráta tuku extrémně obtížná, je pro vás CHD odpovídajícím řešením.

 
 
Přidej na Facebook Přidej na Linkuj Přidej na Vybrali.sme Přidej na Jagg

Verze pro tisk