Naberte svaly! (díl. I.)

Naberte svaly! (díl. I.)

Tvrdá, ale jednoduchá pravidla pro mohutnější postavu

Trénink | 04.02.2013 | Michal Rudzinskyj

Text: Karel Šedivý
Foto: archiv Svět kulturistiky


Svaly, hmota, síla. Kdo z nás by si tuhle kombinaci pro svoje tělo nepřál. Za vším stojí jednoduchá, ale účinná pravidla. Nic komplikovaného nebo neproveditelného. Pokud se budete držet následujících rad, vaše výsledky jsou téměř garantované a to bez jakéhokoliv přehánění. Nyní máte možnost dopracovat se k perfektním výsledkům v podobě pěti, sedmi i více kilogramů svalové hmoty během několika měsíců. Žádný nadbytečný tuk. Tohle je článek pro ty, kteří už nějaký ten měsíc či rok cvičí, ale přibrání je pro ně neřešitelným oříškem.

O procesu toho, jak docílit přibrání svalů, se toho dá napsat mnoho. Od rozboru stravy, doplňků výživy a skladby tréninku. Faktem je, že ve své podstatě je vše až neskutečně jednoduché. Možná až natolik, že to není příliš „stravitelné“ a únosné. A proto mnoho z nás neustále hledá jakási tajemství, přehrabuje se v tréninkových metodách, dychtí po novinkách ve stravování. Jenže společně s tím plyne čas a dosažené výsledky stále nejsou takové, jaké bychom si představovali. Vzorec na úspěch v tomto případě se přitom skládá z pouhých tří komponentů. Když je všechny poskládáte dohromady, zajistíte si odpovídající a překvapivé výsledky.

Suplementace

Záměrně začínám právě s ní, i když na pomyslném žebříčku pyramidy je až na posledním místě. Důvod je jednoduchý. Každý z nás, kdo touží po větších svalech, se rozhlíží po něčem, co by mu pomohlo odlepit se od země a vymanit se ze začarovaného kruhu. Přípravků jsou desítky, ale jen málo z nich vám významně pomůže k tomu, aby se vám podařilo přibrat několik kilogramů svalů. Je jedno, že výrobci vám mohou často tvrdit něco docela jiného. Oni potřebují svoje výrobky prodat, to je ostatně podstata jakéhokoliv jiného byznysu. Pokud skutečně nemůžete přibrat nebo máte s nabíráním potíže, pak je nejlepším a roky prověřeným řešením kvalitní gainer. To dokazují i empirické zkušenosti. Někdy je nepříliš šťastně označován jako „sachariďák“, ale to nakonec není tolik podstatné. Jde o koncentrovanou směs s obsahem sacharidů, bílkovin a minimálního množství tuku, která vám pomůže navýšit váš denní energetický příjem a zlepšit příjem klíčových mikro i makroživin. Orientujte se při výběru na dlouhodobě zavedené značky, vyšší cenu, kvalitní složení a absenci kreatinu. Proč ne kreatin? Už jsem se o něm zmiňoval několikrát. Je účinný, pomůže vám znatelně zvýšit sílu a natáhne vodu do vašich svalů, čímž dojde ke zvýšení tělesné hmotnosti. Svaly jsou plnější, plastičtější, výraznější je i vaskularita. Jedná se ale o dočasný efekt. Teoreticky se totiž dá říci, že i se špatným gainerem obsahujícím kreatin naberete. Otázkou však je, kolik skutečné hmoty vám po skončení suplementace konkrétním gainerem nakonec zůstane a zda se po několika týdnech opět neocitnete na pozici, ze které jste původně startovali. S kvalitním gainerem bez kreatinu totiž dokážete nejen přibrat, ale tuto získanou svalovou hmotu si při přiměřeném stravování i uchovat do budoucna. V této souvislosti si dovolím uvést následující výňatek z publikace Tekuté svaly.

Kreatin funguje a je excelentní:

  • Zejména při úplně prvním použití, kdy dochází k opravdu příjemnému zvýšení tělesné hmotnosti a svalové síly. Při opakovaném braní a to po jakkoliv dlouhé přestávce je jeho účinek stále příznivý, přesto již ne takový jako při prvním cyklu.
  • Pro potřeby rychlého zvýšení svalové síly (plánovaný silový výkon).
  • Jako krátkodobý (cca 2-4 týdny) podpůrný prostředek v objemovém období.
  • Jako doplněk stravy při návratu k tréninku po delší pauze (nemoc, zranění) kdy rychlým nárůstem síly a svalového objemu ulehčuje první tréninky v posilovně (psychologická podpora).

Kreatin nefunguje a není přínosem:

  • Při požadavku na zachování získané svalové síly po ukončení kreatinového cyklu. V určitém individuálním bodě se progres zastaví a po skončení suplementace síla postupně klesá k výchozím hodnotám.
  • Při požadavku na zachování získaného svalového objemu po ukončení kreatinového cyklu. Stejně jako v předchozím případě se pozitivní efekt suplementace kreatinem v určitém bodě zastaví a nepokračuje dál, jakkoliv je délka suplementace dlouhá. Po ukončení suplementace se postupně vyloučí intracelulární tekutina a dojde k poklesu hmotnosti dokonce až na původní úroveň. Pokud se nějaká hmotnost po skončení cyklu udrží, pak jde zřejmě o čistou svalovou hmotu, kterou by si kulturista vybudoval i v případě, že by kreatin nepoužíval.

Zjednodušeně se dá říci, že s kreatinovou suplementací je to podobné, jako když byste si oblékli těsnou silnější mikinu, která vám dočasně opticky zvětší vaše stávající objemy a bude působit jako superdres (těsný speciální trikot z pevné látky umožňující závodníkům v benčpresu dosahovat při soutěži vyšších výkonů). Jakmile ale onu imaginární mikinu sundáte, je po efektu.

Tolik část citace ze zmíněné publikace. Vyberte si tedy kvalitní gainer, dávkujte jej každý den v dostatečném množství a mějte na paměti, že s jedním balením váš problém nevyřešíte. Ideální je zhruba šestikilové balení na dobu jednoho měsíce. Nešetřete, protože jinak se nikam nedostanete. Cílem není přehánět to s konzumací gaineru, musíte se však vymanit z představy, že vás spasí dvě padesátigramové odměrky denně. Jakmile balení doberete, obstarejte si další a ve svém snažení pokračujte.

 
 
Přidej na Facebook Přidej na Linkuj Přidej na Vybrali.sme Přidej na Jagg

Verze pro tisk