Jak se vyhnout operaci kolene

Jak se vyhnout operaci kolene

Spousta vás, kteří čtete tento článek, již trénuje mnoho let. Mnozí jste cvičili často s těžkými váhami a začínali jste na střední nebo vysoké škole.

Zajímavosti | 30.08.2010 | Michal Rudzinskyj

Zdroj: Ironmanmagazine.com
Autor článku: Joseph M. Horrigan, D.C.
Přeložil: Karel Šedivý


Další čtenáři se zase věnují skvělým rekreačním sportům, jakými jsou lyžování, snowboarding, surfování, jízda na kole či turistika. A tak se občas objeví i nějaké to zranění, přičemž je to koleno, které bývá postiženo nejčastěji. Takovým typickým úrazem je v tomto případě natržení (utržení, odtržení) mediálního nebo laterálního menisku.

Hlavní kostí spodní části dolní končetiny je kost holenní. Z předního pohledu vypadá trochu jako trumpeta, postavená nastojato. Právě vrchní široká část tvoří rovnou plochu známou jako kloubní plocha holenní kosti (tibial plateau). Na ní nasedají dva kousky chrupavky ve tvaru písmene C, které jsou známy jako menisky. Ty pomáhají kosti stehenní (femur), aby se mohla pohybovat právě po kloubní ploše, a zároveň fungují jako tlumiče nárazů.

Ke zranění menisku může dojít díky náhle vzniklé střižné síle, což se může stát například při změně směru ve fotbalu nebo hokeji či kvůli pádu na lyžích či snowboardu. Rovněž tak může dojít k jejich opotřebení a následnému utržení z důvodu neustále opakovaných pohybů vznikajících například při bězích na dlouhé vzdálenosti.

Před dvaceti lety byla většina pacientů, kteří byli diagnostikováni s natrženým meniskem, operována za pomocí artroskopie, aby se odstranila natržená část menisku, přičemž v některých případech se vše podařilo operativně zvládnout. Natržení menisku bylo diagnostikováno za pomoci magnetické rezonance, která se posléze stala rychle se rozšiřujícím zobrazujícím nástrojem používaným ve zdravotnictví. V případě některých pacientů fungovaly artroskopické procedury výtečně a záhy po operaci došlo ke zlepšení symptomů. V ostatních případech však ke zlepšení nedošlo.

V tomto případě nemusel být natržený meniskus příčinou bolestivosti. Tento stav totiž mohl, aniž by způsoboval bolest, trvat i několik let. Když se pak přišlo na to, že je část menisku natržená, mělo se za to, že je právě toto zranění příčinou bolestivosti. Pokud bolest vycházela z kolenního pouzdra v jeho synoviální vrstvě, pak by to mohlo být odpovědí na to, proč natržený meniskus nebyl příčinou bolesti.

V dnešní době kvůli natrženému menisku podstupuje artroskopický chirurgický výkon o 90% méně pacientů než před několika lety. Většina pacientů může začít s rehabilitací kolene dokonce i v případě, že natržený meniskus způsobuje bolest. Většina rehabilitačních cviků jsou běžnými cviky prováděnými v posilovně. Pokud jsou svaly, které obklopují koleno silné, pak si koleno vybuduje určitý stupeň dynamické stabilizace. Jakmile se bolestivost zmenší, mohou být pro kolenní kloub přínosné dřepy, legpresy, zanožování, výpony na lýtka a mrtvé tahy s napnutýma nohama či Rumunské mrtvé tahy. Tyto cviky rozvinou kvadricepsy, hamstringy, svaly lýtkové a svaly v tříslech.

Rehabilitační dřepy se provádějí bez zátěže a nikoliv až zcela do spodní pozice, což eliminuje tlak vyvíjený na menisky. Jakmile koleno začne tolerovat dřepy s tělesnou váhou, lze začít cvičit s prázdnou osou. Zanožování by mělo začínat s lehkou váhou. Výpony na lýtka by se měly rovněž provádět bez zátěže. Opět platí, že jakmile koleno začne bez bolesti snášet větší tréninkové zatížení či tuto zátěž snáší s daleko menší bolestivostí, pak lze pokračovat ve zvyšování zátěže. V tento moment můžete přidat rovněž mrtvé tahy s napnutýma nohama a Rumunské mrtvé tahy s lehkou váhou.

Předkopávání není nejlepším cvikem a to kvůli stresu, kterému je vystavena čéška. Neprovádějte tento cvik za žádným jiným účelem než jen pro lokální rozehřátí procvičované partie. Zařazujte jen jednu sérii před tréninkem nohou a použijte jen velice lehkou zátěž. Jakmile jste pokročili ve vašem tréninku se jmenovanými cviky, pak můžete opatrně přidat výpady, přičemž vhodnější budou výpady v chůzi. Co se týče zanožování vsedě a extenzí trupu, tak buďte opatrní, protože tyto cviky mohou menisky rovněž nadměrně zatěžovat

Většinu rehabilitačních cviků lze snadno provádět v posilovně. Doufejme tedy, že se vám podaří udržet vaše koleno silné a stabilní tak, abyste mohli nadále pokračovat v tréninku a rovněž provozovat veškeré sportovně-rekreační aktivity.


VIDEO

Na tomto krátkém videu se můžete podívat, jak vypadá stavba kolenního kloubu a jakým způsobem může probíhat chirurgické řešení natrženého mediálního menisku.

„V kolenním kloubu se spojují tři hlavní kosti. Je to kost stehenní, holenní a čéška. Celá stavba je obklopena chrupavkou a vazy, které stabilizují kolenní kloub a chrání jej před zraněním. Mediální meniskus je tvořen chrupavčitou strukturou ve tvaru písmene“C“. Ta je připojena ke kosti holenní a funguje jako tlumič nárazů. K odtržení menisku může dojít při náhlém točivém pohybu anebo následkem přirozeného procesu stárnutí. V každém takovém případě je výsledkem utrženého vnitřního menisku bolest, otok kolene a neschopnost natáhnout končetinu. Náprava obvykle spočívá v chirurgickém zákroku. Natržená část menisku se při něm odstraní a zbylá část je během zákroku, zvaného jako minisektomie, zahlazena. Po zákroku se doporučuje rehabilitace, během které dojde k obnovení síly a pohyblivosti. Existuje několik potenciálních komplikací spojených s tímto zákrokem, které by měly být před zákrokem konzultovány s ošetřujícím lékařem.“

 
 
Přidej na Facebook Přidej na Linkuj Přidej na Vybrali.sme Přidej na Jagg

Verze pro tisk