Tak do toho šlápni, aneb stručný průvodce na cestě ke ztracené kondici (2. část)

Tak do toho šlápni, aneb stručný průvodce na cestě ke ztracené kondici (2. část)

Když mě před nějakým časem požádal kamarád Honza, abych mu pomohl sestavit stravovací plán, na základě kterého by se dostal do formy, tak trochu jsem zapřemýšlel.

Zajímavosti | 31.12.2009 | Michal Rudzinskyj

Text: Karel Šedivý
Tak do toho šlápni, aneb stručný průvodce na cestě ke ztracené kondici - 1. část
Tak do toho šlápni, aneb stručný průvodce na cestě ke ztracené kondici - 3. část


  • Krok číslo 3 – nový nákup

Asi si říkáte, proč „nový“ nákup, jenže ono o nový nákup půjde doopravdy. Během rutinního nakupování máte tendenci přirozeně ukládat do nákupního vozíku potraviny, na které jste zvyklí. Nyní nastává konečně chvíle, kdy to můžete změnit a sami vybírat nejen chutné, ale i zdravější potraviny, které přispějí k tomu, abyste konečně dokázali znovu získat ztracenou kondici a celkově se cítili mnohem lépe. Tak tedy, nákup začíná. V duchu budu projíždět ve své mysli jedním takovým supermarketem, kam chodím většinou nakupovat.

Sušené plody (rozinky, oříšky, ovoce) – vhodné jsou pouze neupravované, neochucované směsi ořechů, u kterých si raději připlaťte za kvalitu. Vyšší ceně by mělo odpovídat nejen odpovídající balení, ale i samotný obsah. Pokud budete kupovat sušené ovoce, pak vybírejte jedině nesířené výrobky. Jedná se o jednu z takřka ideálních náhrad nevhodných pochutin, jakými jsou například bramborové chipsy či slané tyčinky, které s oblibou bezmyšlenkovitě pojídáte před televizní obrazovkou. Doporučuji však v tomto případě pouze oříšky, chuťové zajímavá jsou například bio slunečnicová semínka.

Zelenina – dopřejte si takové množství zeleniny, jaké je vám příjemné, Rozhodně svému tělu prospějete, pokud ji budete v různých úpravách konzumovat. Nadměrné množství, zejména pak syrové zeleniny, ale také nemusí být prospěšné.

Sterilovaná zelenina, kompoty, marmelády – této sekci se můžete s klidem vyhnout.

Ovoce – nepřehánějte to s jeho konzumací. Nejlépe uděláte, pokud si dopřejete každý den například jedno jablko či grapefruit, v sezóně se nevyhýbejte ani jinému ovoci v rozumném množství, jako jsou zejména jahody, borůvky, maliny, ostružiny či černý rybíz. Ovocem (a ani zeleninou) nikdy zcela nenahrazujte jedno velké denní jídlo, dopřejte si jej spíše jako zdravý doplněk.

Konzervované potraviny – kromě kvalitních konzerv tuňáka a sardinek jako občasného zdroje bílkovin a hodnotných tuků obsažených v rybím mase nekupujte nic, co je konzervované.

Polévky ze sáčku, instantní nudle, instantní těstoviny a jakákoliv jiná hotová jídla připravená k ohřevu – zcela vynechejte tyto potraviny.

Olej – pro smažení na pánvi, které by mělo být opravdu jen občasné, používejte kvalitní rostlinné oleje. Pro krátká smažení při nízkých teplotách a pro studenou kuchyni používejte panenský olivový olej.

Sádlo a máslo – nekupujte tyto potraviny. Za čas zjistíte, že se bez nich bez problémů obejdete. Smyslem není (a ani to není žádoucí) zcela eliminovat tuk z vašeho jídelníčku. Dostatečné množství, nezbytné pro správný chod organismu, je přirozeně obsažené například v mléčných výrobcích, v libovém mase, v oříškách či olivovém oleji. Péci ale maso na sádle či si polévat brambory rozpuštěným máslem je nevhodné. Pokud budete péci maso, pak jej nepečte ani na oleji, který je méně tepelně stabilní. Stačí podlít vodou a přidat oblíbené koření. Dobrou variantou je i vaření či příprava v páře.

Sušenky, keksy, balené koláče, perníky atd. – nekupujte tyto potraviny.

Rýže a těstoviny – zkusit můžete nově i jejich celozrnnou variantu.

Brambory – měly by být součástí vyváženého jídelníčku.

Knedlíky – můžete si je občas dopřát například k obědu, raději však volte domácí variantu knedlíků bramborových.

Luštěniny – hrách, fazole, čočka jsou na seznamu potravin, které si ve vyváženém jídelníčku určitě můžete dopřát.

Sýry – v tomto úseku potravin vybírejte přednostně nízkotučné tvrdé sýry nebo nízkotučné přírodní nezrající sýry bez příchutě, nebo ochucené jen přírodními ingrediencemi. Určitě vynechejte vše ostatní, tedy sýry tavené, ochucované, v kelímkách a různě balené či upravené.

Mléko – nahraďte jej raději neochucenými bílými kyškami, jogurty či kefíry.

Uzeniny jakéhokoliv druhu – zcela eliminujte salámy, paštiky, klobásy, anglickou slaninu a další a to i v malém množství. Anglickou slaninu nepotřebujete při přípravě masa – s bylinkami a přírodním kořením si brzy zvyknete na novou chuť a ke starým zvyklostem se nebudete už chtít vracet.

Chléb a pečivo – kupujte pouze obyčejný chléb, nejlépe celozrnnou variantu (pozor však na příliš tmavé až černé pečivo, které je pouze obarvené). Zcela eliminujte koláčky, zákusky, šátečky a další podobné výrobky.

Limonády, sycené nápoje atd. – zcela eliminujte a pijte pouze čistou, nesycenou a neochucenou vodu. Tu můžete v případě nutnosti doma sami ochutit několika kapkami pomeranče či limetky nebo citronu.

Drůbež – vybírejte si krůtí a kuřecí maso pocházející z výběrového chovu či dokonce v bio kvalitě. Pokud byste totiž shlédli kvalitu chovu (dá-li se tak vůbec ona velkovýroba masa nazvat chovem), pak byste zjistili, proč si tolik lidí zakládá na tom, odkud maso, které konzumují, pochází.

Hovězí a vepřové maso – pokud můžete, dávejte přednost raději netučnému hovězímu masu, které pochází z kvalitního chovu.

Rybí maso – kupujte nejlépe takové, které nepochází z faremního chovu. Ryby jsou prospěšné a zdravé, ale příliš častá a nadměrná konzumace může v některých případech zatěžovat vaše detoxikační orgány díky těžkým kovům, které jsou v rybím mase většinou obsaženy.

Vajíčka – dopřejte si je z chovu na podestýlce či v kvalitě bio. S jejich konzumací to nemusíte přehánět, mohou však být součástí vyvážené a zdravé skladby jídelníčku.

Tatarská omáčka, majonéza, omáčky k masům, salátové dresinky – zcela eliminujte tyto potraviny v jakémkoliv množství.

Cukr v jakékoliv podobě – eliminujte na minimum jeho příjem.

Sladkosti, bonbóny, dropsy, mléčná čokoláda, bonboniéry – doporučuji konzumovat v minimálním množství a jen občas. Pakliže si někdy potřebujete dopřát malé potěšení, zvolte kousek hořké tmavé čokolády (vybrat si můžete z mnoha ochucených variant).

Alkohol – z hlediska redukční diety rozhodně nekonzumujte alkohol častěji, jak jednou týdně a i tak pouze v rozumném množství. Posezení s přáteli je sice fajn, ale kalorická nálož obsažená v alkoholických nápojích vás bude na cestě k vysněné postavě jednoznačně brzdit. Dopřejte si raději červené, případně bílé víno namísto destilátů, piva či zejména u žen oblíbených míchaných koktejlů.

Ochucené musli směsi zejména v zapékané podobě a corn flakes – nekupujte tyto výrobky a připravte si raději doma směs vlastní. Běžné výrobky totiž, navzdory reklamním spotům, obsahují v drtivé většině nadbytek cukru, ochucovadel a dalších látek, které se štíhlou linií nemají příliš společného.

Instantní ovesné kaše – nekonzumujte tyto výrobky, ale připravte si ovesnou kaši sami s použitím pouze zdravých ingrediencí.

Sojové maso a sójové výrobky – sója a výrobky z ní se mohou stát součástí vašeho vyváženého a zdravého jídelníčku.

Ostatní – hranolky, chipsy, slané tyčinky a další pochutiny – zcela eliminujte tyto potraviny.

Se surovinami uvedenými výše si zcela vystačíte, přičemž kromě koření a nezbytného množství soli nebudete potřebovat žádná ochucovadla, pomazánková másla, dresinky, konzervované potraviny a vlastně vůbec jakékoliv potraviny, které byly průmyslově zpracovány. Čtěte pozorně etikety a vybírejte pečlivě. Brzy to pro vás bude zcela jednoduché a ve všem budete mít naprostý přehled.

Poslední část tu najdete zítra...

 
 
Přidej na Facebook Přidej na Linkuj Přidej na Vybrali.sme Přidej na Jagg

Verze pro tisk