Kortizol – je špatný nebo prospěšný pro svalový růst?

Kortizol – je špatný nebo prospěšný pro svalový růst?

Každý kulturista někdy slyšel o tom, že není dobré trénovat déle jak 45 minut, protože v opačném případě dochází ke zvýšení hladiny kortizolu.

Zajímavosti | 13.02.2013 | Michal Rudzinskyj

Přeložil: Karel Šedivý
Použité stránky: flexonline.com


Podle nejnovější studie uveřejněné v Journal of Applied Physiology však zvýšení hladiny kortizolu nemusí být tolik nežádoucí! Výzkumníci zkoumali 56 zdravých (ale netrénovaných) mladých mužů, kteří se zúčastnili 12 týdenního posilovacího tréninkového programu.

Zkoumány byly koncentrace testosteronu, růstového hormonu (GH), IGF-1 a kortizolu na konci cvičení. Pokud bychom vzali jako bernou minci to, že zvýšené hladiny testosteronu a GH jsou jedinými proměnnými ve vztahu ke svalovému růstu, pak by jedinci s nejvyššími hodnotami měli dosáhnout i největších svalových přírůstků, což se však nepotvrdilo. Podle všeho totiž na tom byli nejlépe jedinci s nejvyšší hladinou GH a kortizolu.

U cvičenců, kteří měli po skončení tréninku největší nárůst hladiny kortizolu, byla shledána spojitost s nárůstem svalových vláken II. typu (bílých rychlých vláken). Jednalo se rovněž o jediný hormon spojený s větším přírůstkem čisté svalové hmoty. Pokud bychom tedy trénovali maximálně 45 minut, abychom minimalizovali nárůst hladiny kortizolu a zajistili si tak největší svalové přírůstky, pak by zkoumaní jedinci s největším nárůstem testosteronu měli být v tomto směru jasnými vítězi. Byla to však kontrolní skupina s nejvyšším nárůstem kortizolu, která zaznamenala největší svalovou hypertrofii.

Jak uvádí autor a vedoucí studie Daniel West: „Myšlenka, že můžete nebo že byste měli postavit veškeré tréninkové programy na tom, že se budete pokoušet manipulovat s hladinou testosteronu nebo růstového hormonu je mylná. Neexistuje jednoduše žádný důkaz, na základě kterého byste se něčím podobným měli řídit.“

 
 
Přidej na Facebook Přidej na Linkuj Přidej na Vybrali.sme Přidej na Jagg

Verze pro tisk